[vízgépészet, energiatermelés]
[hydromachinery, hydropower]
Gépek forgó részét, vagy annak részeit ki szokták egyensúlyozni (pl. autó kerekek). Ha ugyanis a forgó elem tömegközéppontja nem esik a tengely középvonalára, vagy a forgórész tömegeloszlása egyenlőtlen, akkor meg-nem-engedhető rezgések keletkezhetnek.
Statikus kiegyensúlyozás. A tárcsaszerű elemeket csapágyazott tengelyre szerelve a tömegközéppont alulra fordul. A kiegyenlítő súlyt vele ellentétes irányban helyezik el.
Dinamikus kiegyensúlyozás. A szélesebb alkatrészeket kiegyensúlyozó gépre helyezik, és annak a jelzése adja meg a két síkban elhelyezendő súlyokat. Vízgépek forgórészének maradó dinamikus kiegyensúlyozatlanságának mérőszáma a gyakorlatban: G-2,5 mm/s, esetleg G-6,3 mm/s súlypont sebesség.
Egyfokozatú szivattyú forgórészeket és a vízturbinák járókerekeit általában statikusan egyensúlyozzák. Többfokozatú szivattyúk forgórészét azonban általában dinamikusan.
- (Józsa 2013)